Martti Lutherin 95 teesiä
Saksalainen munkki ja raamatuntutkija Martti (Martin) Luther (1483–1546) otti syksyllä 1517 kantaa katolisessa kirkossa vallalla olleeseen aneiden väärinkäyttöön. Hän kirjoitti 95 teesiä, jotka hänen kerrotaan legendan mukaan naulanneen Wittenbergin linnankirkon oveen.
Teeseistä sai alkunsa reformaatio, uudistus, jonka myötä katolisen kirkon piiristä erosi lukuisia niin sanottuja protestanttisia – protestin myötä syntyneitä – yhteisöjä.
- Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.
- Tätä sanaa ei voida ymmärtää sakramentillisesta parannuksesta, so. siitä rippi- ja sovitustoimesta, jonka papit virkansa mukaisesti suorittavat.
- Kuitenkaan se ei myöskään tarkoita yksinomaan sisäistä katumusta, sillä ei voida ajatella mitään sisäistä katumusta, joka ei samalla vaikuttaisi kaikkea näkyvää lihan kuolettamista.
- Sen tähden kestääkin Jumalan rangaistus siihen asti, kunnes ihminen itse tuomitsee itsensä (se on todellinen sisäinen parannus), nimittäin siihen asti, kun on käyty sisälle taivaan valtakuntaan.
- Paavi ei tahdo eikä voi antaa anteeksi mitään muita synnin rangaistuksia kuin niitä, joita hän oman harkintansa tai kirkollisten säädösten mukaan on määrännyt.
- Paavi ei voi millään muulla tavalla antaa anteeksi
syntivelkaa kuin siten, että hän julistaa ja vakuuttaa
Jumalan antaneen sen anteeksi; paitsi sitä hän voi antaa
anteeksi hänelle pidätetyissä tapauksissa; sillä
jos niissä häntä halveksittaisiin, niin velka
jäisi olemaan.
- Jumala ei anna anteeksi syntivelkaa yhdellekään
ainoalle, jota hän ei saa samalla taivutetuksi nöyrästi
alistumaan Jumalan sijaisen, papin, määräyksiin.
- Kirkon määräykset katumusharjoitusten
suorittamisesta on annettu yksinomaan eläville; niiden mukaan ei
voida määrätä mitään kuoleville.
- Sen tähden Pyhä Henki paavin avulla tekee meille hyvin
siinä, että hän määräyksissään
aina erottaa kuoleman ja äärimmäisen hädän
tapaukset.
- Ymmärtämättömästi ja pahoin
menettelevät sen vuoksi ne papit, jotka ulottavat kuolevien
kirkolliset katumusharjoitukset vielä kiirastuleenkin.
- Tämä rikkaruoho, että kanonisia katumusharjoituksia
muutetaan kiirastulirangaistuksiksi, on nähtävästi
tullut kylvetyksi piispain nukkuessa.
- Entisaikaan ei kanonisia katumusharjoituksia
määrätty synninpäästön jälkeen,
vaan sitä ennen, että siten voitiin koetella katumuksen
aitous.
- Kuolevat vapautuvat niistä kaikista kuollessaan ja ovat
kirkollisten säädösten vaatimuksiin nähden
kuolleita, heti kun nämä rangaistukset asianmukaisesti on
heille anteeksi annettu.
- Jos kuoleva on vain epätäydellisesti tehnyt parannuksen
synneistänsä tai jos hänen rakkautensa on ainoastaan
puutteellinen, niin hän ehdottomasti tuntee suurta pelkoa, ja
sitä suurempaa, kuta pienempi hänen rakkautensa on.
- Tämä pelko ja kauhu riittää jo
yksinään (vaietaksemme muusta) valmistamaan kiirastulen
vaivan, koska se on varsin lähellä epätoivon tuskaa.
- Kuten minusta näyttää, eroavat helvetti, kiirastuli
ja taivas toisistaan aivan samoin kuin täydellinen epätoivo,
miltei epätoivoon joutuminen ja varmuus pelastuksesta.
- Epäilemättä on kiirastulessa oleville sieluille
tarpeen, että niiden kauhu vähenee ja rakkaus enenee.
- Ei myöskään näytä minusta järjen
enempää kuin Raamatunkaan nojalla voitavan todistaa,
etteivät he (kiirastulessa olevat sielut) kykenisi saavuttamaan
ansiota ja kasvamaan rakkaudessa.
- Mutta yhtä vähän näyttää minusta
sekään olevan todistettu, että he tai että
ainakaan he kaikki olisivat varmoja ja vakuuttuneita autuudestaan,
vakka me emme sitä epäilekään.
- Kun siis paavi myöntää "täydellisen
anteeksiannon kaikista rangaistuksista", niin ei hän sillä
tarkoita kaikkia yleisesti, vaan ainoastaan niitä, jotka hän
itse on määrännyt.
- Sen tähden erehtyvät kaikki ne aneen saarnaajat, jotka
julistavat, että ihminen tulee paavin aneella kaikesta
rangaistuksesta vapaaksi ja autuaaksi.
- Päinvastoin hän ei vapauta kiirastulessa olevia sieluja
ainoastakaan rangaistuksesta, joka niiden kirkollisten asetusten
mukaan olisi tässä elämässä ollut
kärsittävä.
- Jos jollekulle voidaan antaa ehdoton vapautus kaikista
rangaistuksista, niin voidaan se varmaan antaa ainoastaan niille,
jotka ovat aivan täydellisiä, so. kaikkein pienimmille.
- Sen tähden tulee suurin osa kansaa ehdottomasti peteyksi, kun
erotusta ja rajoituksia tekemättä annetaan se lupaus,
että he ovat päässeet kokonaan vapaiksi
rangaistuksistaan.
- Sama valta, joka paavilla on kiirastulen osalta yleisesti, on
jokaisella piispalla hiippakunnassaan ja papilla seurakunnassaan.
- Paavi tekee erittäin hyvin siinä, ettei hän
avainvaltansa nojalla (joka ei ulotu niin pitkälle), vaan
ainoastaan esirukouksen nojalla myöntää sieluille
helpotusta.
- Ihmisoppia saarnaavat ne, jotka sanovat, että heti kun raha
kilahtaa kirstuun, sielu vapautuu kiirastulesta.
- On varmaa, että kun raha kilahtaa kirstuun, voitonhimo ja
ahneus voivat kasvaa, mutta kirkon esirukousten vaikutus on yksin
Jumalan huomassa.
- Kuka tietää sitäkään, haluavatko kaikki
kiirastulessa olevat sielut, että me ne lunastaisimme vapaiksi,
kuten pyhimystaru kertoo pyhästä Severinuksesta ja
Paskaliksesta.
- Ei kukaan ole varma siitä, onko hänen katumuksensa
todellinen, vielä vähemmän, onko hän saanut
täydellisen anteeksiannon.
- Yhtä harvinaisia kuin ovat ne, jotka todella ovat katuvaisia,
yhtä harvinaisia ovat nekin, jotka todella saavat aneen, so.
niitä on sangen vähän.
- Joka luulee anekirjeen takaavan itselleen autuuden, hän tulee
oppi-isineen iankaikkisesti tuomituksi.
- Tulee tarkoin varoa niitä, jotka sanovat, että paavin
ane on se kallisarvoinen Jumalan lahja, jolla ihminen tulee Jumalan
kanssa sovitetuksi.
- Sillä nuo anearmot koskevat vain sakramentillisesti
sovitettavia, ihmisten määräämiä
rangaistuksia.
- Ne saarnaavat epäkristillisesti, jotka opettavat, ettei
niille, jotka haluavat ostaa sieluja vapaiksi kiirastulesta tai ostaa
konfessionaaleja, katumus ole välttämätön.
- Jokaisella kristityllä on, jos hänen katumuksensa on
todellinen, täydellinen anteeksianto rangaistuksesta ja
syynalaisuudesta, ja se kuuluu hänelle ilman anekirjeitäkin.
- Jokaisella tosikristityllä, olkoon hän sitten
elävä tai kuollut, on osa Kristuksen ja kirkon kaikista
hengellisistä aarteista; Jumala on antanut ne hänelle ilman
anekirjeitäkin.
- Kuitenkaan ei sen vuoksi saa mitenkään halveksia
sitä anteeksiantoa ja osaa niihin, jonka paavi
myöntää, koska se (niin kuin on sanottu), on Jumalan
anteeksiannon julistamista.
- On ylen määrin vaikeaa oppineimmille teologeillekin
yhtä aikaa julistaa kansalle aneen täydellisyyttä ja
velvollisuutta totiseen katumukseen.
- Totinen katumus haluaa ja rakastaa rangaistuksia, täydellinen
ane sitä vastoin vapauttaa rangaistuksista ja synnyttää
niihin vastenmielisyyttä, ainakin tarjoaa siihen mahdollisuuden.
- Varovaisesti tuee saarnata apostolista anetta, jottei kansassa
syntyisi se väärä mielipide, että se muka olisi
asetettava muiden kristillisen rakkauden hyvien tekojen edelle.
- Opetettakoon kristityille, ettei paavin tarkoitus
mitenkään ole asettaa aneen lunastamista muiden laupeuden
töiden tasalle.
- Opetettakoon kristityille, että se, joka antaa
köyhälle tai lainaa tarvitsevalle, tekee paremmin, kuin jos
hän lunastaisi aneen.
- Sillä rakkaudentyöstä kasvaa rakkaus ja ihminen
tulee paremmaksi, mutta ane ei tee häntä paremmaksi vaan
ainoastaan vapaammaksi rangaistuksista.
- Opetettakoon kristityille, että se, joka näkee
tarvitsevaisen ja siitä huolimatta panee rahansa aneeseen, ei saa
itselleen paavin anetta, vaan Jumalan vihan.
- Opetettakoon kristityille, että ellei heillä ole liikoja
tavaroita, he ovat velvollisia pitämään sen, mikä
tarvitaan heidän kotinsa tarpeisiin, eikä
mitenkään tuhlaamaan sitä aneeseen.
- Opetettakoon kristityille, että aneen ostaminen on
vapaaehtoinen, mutta ei mikään määrätty asia.
- Opetettakoon kristityille, että paavi anetta
myöntäessään enemmän tarvitsee ja sen
tähden myös enemmän haluaa heidän harrasta
rukoustaan kuin sitä rahaa, jonka he tuovat.
- Opetettakoon kristityille, että paavin aneet ovat
hyödyllisiä, jos ei niihin luoteta, mutta suurimmassa
määrässä vahingollisia, jos niiden takia
menetetään jumalanpelko.
- Opetettakoon kristityille, että jos paavi tuntisi
aneensaarnaajain kaupustelemisen, niin hän mieluummin antaisi
Pyhän Pietarin kirkon palaa poroksi kuin rakentaa sen
lampaittensa nahasta, lihasta ja luista.
- Opetettakoon kristityille, että paavi, kuten hänelle
sopiikin, vaikka hänen sitten täytyisi sitä varten
myydä Pyhän Pietarin kirkko, mielellään olisi
valmis jakamaan omasta rahastaan monelle niistä, joilta
aneensaarnaajat nyt viekoittelevat heidän rahansa.
- Toivo tulla anekirjeellä autuaaksi on turha, vaikka sitten
anekauppias, vieläpä paavi itse, panisi oman sielunsa
siitä pantiksi.
- Ne ovat Kristuksen ja paavin vihollisia, jotka anesaarnan vuoksi
saattavat Jumalan sanan muista kirkoista kokoaan vaikenemaan.
- Jumalan sanalle tapahtuu vääryys, kun samassa saarnassa
käytetään yhtä paljon tai vielä
enemmänkin aikaa aneeseen kuin itse Sanaan.
- Paavin tarkoitus on tietysti, että jos anetta, jolla on
ainoastaan pieni arvo, juhlitaan yhdellä kellolla yksinkertaisin
juhlamenoin, niin on evankeliumia, jolla on mitä korkein arvo,
julistettava sadoin kelloin, satakertaisella korskalla ja
juhlallisuudella.
- Kirkon "aarteistoa", josta paavi jakaa aneita, ei ole
kristilliselle kansalle kyllin tarkoin selvitetty ja tehty tunnetuksi.
- On selvää, ettei tässä ole kysymys ajallisista
aarteista, sillä useista saarnaajista tiedetään,
etteivät he niin helposti jaa tämän kaltaisia aarteita,
vaan rakastavat ainoastaan niiden kokoamista.
- Mutta tuota aarteistoa eivät myöskän muodosta
Kristuksen eivätkä pyhien ansio, sillä ne vaikuttavat
alituisesti ilman paavin apuakin armoa sisäiselle ihmiselle,
ristiä, kuolemaa ja helvettiä ulkoiselle ihmiselle.
- Pyhä Laurentius kutsui seurakunnan köyhiä kirkon
aarteeksi, mutta hän käytti silloin tätä sanaa
siinä merkityksessä, jossa sitä hänen aikanaan
tavallisesti käytettiin.
- Hyvällä syyllä sanomme, että kirkon avaimet
(jotka Kristuksen ansio on meille lahjoittanut) muodostavat tuon
aarteen.
- Sillä on selvää, että paavin valta
itsessään riittää erikoisissa tapauksissa
vapauttamaan ragaistuksista ja antamaan synninpäästön.
- Kirkon todellinen aarre on Jumalan kunnian ja armo kaikkein pyhin
evankeliumi.
- Mutta tätä aarretta pidetään luonnollisesti
vähässä arvossa, sillä sehän vaikuttaa,
että viimeiset tulevat ensimmäisiksi.
- Mutta aneitten sisältämä aarre on täysin
ilmainen, sillä siten viimeiset tulevat ensimmäisiksi.
- Sen tähden ovat evankeliumin aarteet niitä verkkoja,
joilla entisaikaan pyydystettiin rikkaita ihmisiä.
- Aneiden aarteet sitä vastoin ovat niitä verkkoja, joilla
nyt pyydystetään ihmisten rikkautta.
- Aneet, joita aneensaarnaajat julistavat "suurimmiksi armoiksi", on
tosin pidettävä sellaisina siinä mielessä,
että ne tuottavat heille paljon rahaa.
- Itse asiassa ne kuitenkin ovat kaikkein pienimpiä armoja
verrattuina Jumalan armoon ja ristin autuaallisuuteen.
- Piispat ja sielunhoitajat ovat velvollisia kaikella
kunnioituksella päästämään (seurakuntiinsa)
apostolisen aneen asiamiehiä.
- Mutta vielä paljon enemmän he ovat velvollisia
pitämään auki silmänsä ja korvansa ja
tarkkaamaan, etteivät nämä paavin heille antaman
tehtävän asemesta saarnaa omia uniansa.
- Se, joka kieltää apostolisen aneen todellisuuden, olkoon
tuomittu ja kirottu.
- Mutta se, joka on varuillaan aneensaarnaajain kopeita ja
röyhkeitä puheita vastaan, olkoon siunattu!
- Niin kuin paavi täydellä syyllä sinkauttaa
pannaiskun niitä vastaan, jotka anekaupan vahingoksi punovat
kaikenlaisia konnankoukkuja.
- Niin tahtoo hän vielä paljon enemmän rangaista
pannalla niitä, jotka aneen turvissa harjoittavat kujeitaan
pyhän rakkauden ja totuuden vahingoksi.
- On mieletöntä pitää paavin anetta niin
korkeassa arvossa, että se muka voisi hankkia ihmiselle
synninpäästön, vaikkapa hän - mikä kuitenkin
on mahdotonta - olisi raiskannut Jumalan äidin.
- Päinvastoin väitämme, ettei paavin ane voi poistaa
pienintäkään anteeksi annettavaa syntiä,
mikäli on kysymys sen tuottamasta syynalaisuudesta.
- Kun sanotaan, ettei Pyhä Pietarikaan, jos hän nyt olisi
paavina, voisi antaa mitään suurempaa armoa, niin on se
häväistys Pyhää Pietaria ja paavia kohtaan.
- Me väitämme päinvastoin, että nykyiselläkin paavilla, samoin kuin jokaisella muulla paavilla on käytettävänään anetta paljon suurempia armolahjoja, nimittäin evankeliumi, karismaattiset voimat, lahja, tehdä terveeksi ym. niin kuin 1. Kor.12 opettaa.
- On Jumalan pilkkaamista sanoa, että aneristillä, joka on koristettu paavin vaakunalla ja pystytetään kirkkoihin, on sama arvo kuin Kristuksen ristillä.
- Piispojen, sielunhoitajien ja jumaluusoppineiden, jotka sallivat sellaista puhuttavan seurakunnille, on siitä kerran tehtävä tili.
- Sellainen röyhkeä aneen saarnaaminen vaikuttaa, että oppineillekin miehille käy vaikeaksi puolustaa paavin arvoa maallikoiden ilkeää panettelua tai kieltämättä teräviä huomautuksia vastaan.
- Esimerkiksi: Miksi ei paavi päästä vapaaksi kiirastulesta puhtaastaan pyhän rakkauden pakotuksesta ja sielujen äärettömän hädän hellyttämänä - siinähän toki pitäisi olla hänelle kyllin syytä! - kun hän kuitenkin vapauttaa lukemattomia sieluja kurjan rahan vuoksi, joka annetaan Pietarinkirkon rakentamiseen, siis niin mitättömästä syystä?
- Samoin: Miksi enää pidetään eksekvioita ja kuolleiden vuosipäiviä, ja miksi paavi ei anna takaisin kaikkea tähän tarkoitukseen säädettyä rahaa tai miksi hän ei anna ottaa takaisin kirkoilta, mitä niille kuolleiden puolesta on lahjoitettu, koska kumminkin on väärin yhä edelleen lukea rukouksia niiden puolesta, jotka jo ovat päässeet vapaiksi kiirastulesta.
- Samoin: Mitä uutta Jumalan ja paavin hurskautta se on, kun he sallivat jumalattoman ja Jumalan vihollisen ostaa rahalla vapaaksi hurskaan ja Jumalan rakastaman sielun, mutta eivät kuitenkaan vapauta häntä rakkaudesta ja korvauksetta yksinomaan tuon hurskaan ja rakastetun sielun suuren hädän vuoksi.
- Samoin: Miksi vanhoista katumusmääräyksistä, jotka kumminkin itse asiassa ja siksi, ettei niitä ole noudatettu, jo aikoja ovat menettäneet voimansa ja tulleet tyhjiksi, kumminkin jälleen vapautetaan rahaa vastaan aneen nojalla, ikään kui ne vielä täydellisesti olisivat voimassaan?
- Samoin: Miksi paavi, jonka omaisuus nykyään on ruhtinaallisempi kuin rikkaimman raharuhtinaan, ei rakenna mieluummin omilla kuin köyhäin uskovaisten rahoilla edes tätä yhtä Pyhän Pietarin kirkkoa?
- Samoin: Miksi myöntää paavi aneen ja osallisuuden hengellisiin tavaroihin niille, joilla täydellisen katumuksensa perustuksella on oikeus saada täydellinen anteeksiantamus ja osallisuus?
- Samoin: Mitä parempaa voisi tapahtua kirkolle, kuin jos paavi, niin kuin hän nyt tekee vain yhden ainoan kerran, samalla tavalla tarjoisi sata kertaa päivittäin jokaiselle uskovaiselle tuota anteeksiantamusta ja osallisuutta?
- Koska kaiketi paavi aneen myöntäessään panee enemmän painoa sielujen autuudelle kuin rahalle, niin miksi hän sitten nyt on julistanut aikaisemmin myönnetyt kirjeet ja aneet tehottomiksi, koska nekin kuitenkin ovat yhtä vakuuttavia?
- Jos ainoastaan väkivallalla koetetaan tukahduttaa tällaisia maallikoiden arveluttavia vastaväitteitä niitä syillä kumoamatta, niin tehdään kirkko ja paavi niiden vihollisten pilkan esineeksi ja kristityt onnettomiksi.
- Jos siis anetta saarnattaisiin paavin tarkoituksen ja mielen mukaan, niin olisi helppo kumota kaikki nuo epäilykset, eikä niitä edes olisikaan.
- Pois siis kaikki ne profeetat, jotka sanovat Kristuksen kansalle: rauha, rauha, eikä ole mitään rauhaa.
- Mutta menestykööt kaikki ne profeetat, jotka sanovat Kristuksen kansalle; risti, risti, eikä ole mitään ristiä.
- Kehotettakoon kristityitä innolla seuraamaan Herraansa Kristusta kautta rangaistusten, kuoleman ja helvetin.
- Ja niin uskomaan enemmän sitä, että taivasten valtakuntaan tullaan monen ahdistuksen kautta, kuin tuota lohdutusta: "ei ole mitään vaaraa".
Martti Luther artikkeleita
Martti Lutherin esipuhe kirkolliskokousta varten
Martti Lutherin 95 teesiä
Paavin valta, johtoasema ja maailman herruus
Antikristus - laittomuuden ihminen. Jo 1500-luvulla Martti Luther ja monet muut hänen aikalaisistaan ymmärsivät paavin olevan Raamatussa ennustettu Antikristus.
Schmalkaldenin opinkohdissa tulee esille mitä Martti Luther ajattelee paavista – hän on Antikristus ja itse Perkele!
Schmalkaldenin opinkohdat, OSAT 1-2
Schmalkaldenin opinkohdat, OSA 3
Paavin valta ja johtoasema
Martti Lutherin elämänkerta (e-kirja)
Martti Luther: Vihainen munkki kaatoi paavin
Reformaatio sytytti Euroopan liekkeihin
Martin Luther - Composer & Musician
Martin Luther - "Here I stand, I Can Do No Other" - Tässä seison, enkä muuta voi.
ABC - kaikki Linnunradan artikkelit aakkosjärjestyksessä