Etusivu Raamattu Artikkelit - ABC Haku

Matteuksen ilmestys

Keskiajan eskatologinen kahdesta osiosta koostuva teksti, ajalta ennen Islamia, 400-600 -vuosien väliltä. M.R.James on valmistanut tästä englannin käännöksen vuonna 1912 uudemmasta käsikirjoituksesta CCCC 404 (f7r-). Tämä suomennos perustuu toiseen tunnettuun ja vanhempaan käsikirjoitukseen, Trinity College Dublin 347, f165r-f166r, jonka olemassaolosta James ei tiennyt. Olen yhdistänyt ne kohdat, joissa toinen on vajaa ja toisessa enemmän, saadakseni mahdollisimman kattavan tekstin. Teksti kopioi monia muita apokryfisiä ilmestyskirjoja. Suomennettu 28.10.2017.

Niitä merkkejä, joita Jumala paljasti tuomiopäivästä pyhälle Matteukselle.

Kun me olimme tulossa Jerusalemiin Galileasta seitsemän päivää ennen pääsiäistä, Herra kertoi minulle monia asioita hänen kärsimyksestään ja ylösnousemuksestaan ja lopun ajoista, ja antikristuksen tulemuksesta. Hän sanoi: - "siihen aikaan Belialin voiman ruhtinas lähtee idästä, ja tekee suuria ihmeitä ja monia merkkejä tullessaan, sanoen: - "minä olen voideltu." Ja monet eksyvät ja heidät kastetaankin hänen nimeensä."

"Hän tekee kaikkia niitä merkkejä joita minäkin tein, sillä poikkeuksella, ettei hän herätä ketään kuolleista. Monet ihmiset uskovat häneen - jopa ne, jotka uskoivat minuun. Minä kerron tämän sinulle siksi, Matteus, että voisit saarnata tämän kaikille uskollisille, ettei hän saisi heitä eksytettyä."

"Tämä on oleva hänen ulkoinen olemuksensa; pitkä ja laiha mies, jolla on kapeat jalat ja pitkät hiukset, pitkät kasvot ja pitkä nenä, ilon täyteiset silmät, suuret korvat, häneltä puuttuu yksi etuhammas, hänen otsassaan on näkyvä vaalea läikkä ja hänen etuhiuksissaan on vähän valkoista. Nämä hänen merkkinsä ovat muuttumattomia, mutta muuten hän pystyy muuttamaan itseään. Ja kun hän tulee Jerusalemiin, eräs kuningas, nimeltä Flaccus (uudemmassa Flato) palvoo häntä. Sen jälkeen Jerusalemista nousee 18 viisasta miestä, jotka menevät hänen eteensä nuhtelemaan häntä. Ja kun hän näkee, että häntä nuhdellaan, hän paaduttaa sydämensä, ja hän määrää Jerusalemiin sytytettäväksi alttarin ja että nuo 18 vanhurskasta miestä on sidottava yhteen ja laitettava siihen tuleen, sanoen: - "se teidän Jumalanne, johon uskotte, tulkoon ja vapauttakoon teidät." Silloin ne vanhurskaat sanovat: - "Kristus, Jumalan poika, ei toimi näin." Mutta minun Isäni kuulee heitä ja minä palaan heidän luokseen suuren joukon kanssa."

"Nuo valitut, jotka odottavat ja toivovat minun saapumistani, eivät syö lihaa eivätkä juo viiniä, vaan heidän ruokanaan on kasviksia, ja luolat ovat heidän koteinaan. He eivät koske naisiin. Heidän keskuudessaan ei ole petollisuutta. Heidän keskuudessaan lapset eivät kuole ennen heidän vanhempiaan, ja nukkumaan mennessään he tietävät etukäteen kuolinpäivänsä ja heidän perheenjäsentensä kuolinpäivät. Heidän tekonsa ovat suurempia kuin fariseusten teot."

"Näiden jälkeen arkkienkeli Mikael tulee puhaltamaan pasunaan, ja minä palaan Jerusalemiin, ja se antikristus joutuu häpeään. Ja hän pakenee pohjoiseen ja kokoaa Googin ja Maagogin, ja hän tulee riemuiten ja aloittaa sodan Öljymäellä. Ja minä lähetän minun voimastani suurimman sotilaan, ja hän koskettaa heidän leirejään ja he kaikki kaatuvat."

"Sitten minä lähetän minun henkeni pohjoiseen ja etelään ja lounaaseen, ja kaikki kansa kootaan. Jotkut saavat osakseen helvetin tulen, toiset uudistuvat minun valkeudestani. Silloin aurinko loistaa seitsemän kertaa kirkkaampana kuin ennen. Ja tuhannen vuoden jälkeen minun valittuni nukkuvat, kuin yhden tunnin, ja minun Isäni antaa heille sen ikuisen kuningaskunnan. Sen tähden, autuaita ovat ne, jotka uskovat, sillä he saavat jakaa oikeutta."

Kun minä, Matteus, kuulin nämä asiat, minun sydämeni iloitsi, ja minä kysyin Herralta, sanoen: - "Mitä minä teen niinä päivinä?" Herra vastasi minulle: - "mene ja julista Jumalan kuningaskuntaa kaikille luoduille."

Viimeisinä aikoina, maailman lopulla, kun tuomiopäivä on lähestymässä, Goog ja Maagog lähtevät niiden muiden kansakuntien kanssa, joista kerrotaan, että Aleksanteri Suuri on vienyt heidät pohjoisiin maihin. He hävittävät Israelin maata ja tekevät siellä kaikenlaista pahaa.

Siihen aikaan roomalaisten kuningaskunta nousee ja alistaa itselleen nuo ihmiset ja Ismaelin lapset, ja se voittaa ne ja puolustaa kristittyjä, ja alistaa ne saraseenit raskaimpien kuormien alle.

Tämän kuninkaan sukujuuret ovat Etiopiasta. Ja näin tulee täyttymään se Daavidin profetia, joka sanoo: - "Etiopia ojentaa kätensä Jumalalle." Eikä tätä ole turhaan sanottu, sillä taivaan alla ei tule olemaan sellaista kuningaskuntaa, joka pystyisi voittamaan kristityt. Näiden jälkeen se roomalaisten kuningas nousee Jerusalemiin ja tulee sinne golgatan paikalle, johon se ristinpuu pystytettiin. Ja hän ottaa kruunun päästään ja laittaa sen ristille ja levittää kätensä taivasta kohti luovuttaa roomalaisten ja kristittyjen kuningaskunnat Jumalalle, kaikkivaltiaalle Isälle. Ja se pyhä risti otetaan taivaaseen sen kuninkaan kruunun kanssa. Mutta kun Herra tulee myöhemmin tuomitsemaan maailmaa tulen kautta, se pyhä risti ilmestyy ennen häntä, nuhtelemaan uskosta osattomien uhkarohkeutta.

Silloin koko maailmasta tuhotaan kaikki perusperiaatteet ja valta, niin että se kadotuksen lapsi voi ilmestyä, hä, joka on antikristus.

Sen antikristuksen hallitus kestää ajan ja kaksi aikaa ja puoli aikaa, joka tarkoittaa kolmea ja puolta vuotta. Niinä päivinä maan päällä ei sada, eivätkä pilvet liiku, ja maan päällä on oleva suurta nälänhätää. Virrat kuivuvat ja kalat menehtyvät, ja ihmiset kuolevat nälkään, eikä kukaan ole heitä hautaamassa. Mätänevien kuolleiden haju täyttää maan pinnan.

Silloin se Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, se pyhä risti. Ja Herra tulee ja tappaa sen kadotuksen lapsen suunsa henkäyksellä, ja hän tulee tuomitsemaan maailman tulella.

Tämä on maailmanloppu ja tuomiopäivä maan päällä. Autuaita ovat ne, jotka ovat valmiina, kun nämä asiat tapahtuvat. Sen tuomion jälkeen pyhille on valmistettu uusi taivas ja uusi maa, jossa yhdessä Herran ja hänen enkeltensä kanssa pysyy ikuinen ilo. Amen.

Alkuperäinen: Matteuksen ilmestys Tuomas Leväsen sivuilla.

Apokryfikirjat pääsivu

Apokryfikirjat.com index


ABC - kaikki Linnunradan artikkelit aakkosjärjestyksessä