Etusivu Raamattu Artikkelit - ABC Haku

Jeesuksen sanontoja raamatun ulkopuolisista vanhoista lähteistä

Noncanonical sentences related to Jesus

Osa lauseista esiintyy useilla eri kielillä ja useissa eri teoksissa, tässä pyritty käyttämään vanhimpia tunnettuja versioita mahdollisimman sanatarkasti. Sanontojen alussa käyttämäni alkutekstin kielen lyhenne, L = Latina, Gr = Kreikka, Co = Kopti (voi olla sahidic tai bohairic, en erittele), sekä teos, josta lause löytyy. Jos löydän lisää mainitsemisen arvoisia, laitan nekin tähän mukaan, tai jos jollain lukijalla on vihjeitä kristillisistä vanhoista lähteistä, minuun voi olla yhteydessä. Gnostilaisia, katolisia ja erilaisia uudempia en halua tähän laittaa, vaan mahdollisimman varhaisia hyödyllisiä mainintoja. Suomennettu marraskuussa 2014.


Hieronymus (L);

Me luemme heprealaisesta evankeliumista, jossa Herra puhuu opetuslapsilleen: - "älkää milloinkaan riemuitko, paitsi silloin, kun katsotte veljeänne rakkaudessa."

Siinä heprealaisten evankeliumissa, joka on itse asiassa kirjoitettu Kaldean tai Syyrian kielellä, mutta heprealaisilla kirjaimilla ... löytyy seuraava kertomus: - "Herran äiti ja hänen veljensä sanoivat hänelle; 'Johannes kastaja kastaa syntien vapauttamiseksi. Anna meidän mennä hänen kastettavikseen'. Mutta hän vastasi heille, 'mitä syntiä minä olen tehnyt, että minun tulisi mennä hänen kastettavakseen, ellei ehkä se, mitä juuri puhuin, ollut välinpitämättömästi sanottu?'"


Ireneus: - "Harhaoppeja vastaan", osa viisi (L);

(Papias kertoo, että...) Näin ne vanhimmat, jotka näkivät Herran opetuslapsi Johanneksen, muistivat kuulleensa hänen sanoneen, kuinka Herralla oli tapana opettaa niistä ajoista sanoen: - "ne päivät tulevat, jolloin viinipuut nousevat, jokaisessa sata tuhatta vartta, ja yhdessä varressa on oleva kymmenen tuhatta oksaa. Ja todellakin, yhdessä oksassa on oleva kymmenen tuhatta versoa, ja jokaisessa versossa kymmenen tuhatta terttua, ja jokaisessa tertussa kymmenen tuhatta rypälettä, ja jokainen rypäle puristettuna on tuottava 25 mittaa viiniä. (flagello = verso?)

Ja kun yksi niistä pyhistä tarttuu kiinni terttuun, toinen on huutava: - "minä olen parempi terttu, ota minut, siunaa Jumalaa minun kauttani!" Samoin vehnän jyvä on tuottava sata tuhatta tähkää, ja jokaisessa tähkässä on oleva kymmenen tuhatta jyvää, ja jokainen jyvä on tuottava kymmenen bilibres kirkasta jauhoa. Samoin jäljelle jääneet hedelmät ja siemenet ja kasvillisuus on tuottava samanlaisia määriä. Ja kaikki ne eläimet, jotka syövät tätä maasta otettua ruokaa, tulevat olemaan rauhassa ja sopusoinnussa keskenään, alistuen ihmiselle yhdellä alistamisella." (bilibres = joku tilavuusmitta...)

(Papias) sanoo lisäksi: - "uskolliset voivat uskoa nämä asiat" Ja se pettäjä, Juudas, ei uskonut, vaan kysyi: - "kuinka Jumala silloin pystyy tekemään niin täydellistä?" Herra vastasi silloin: - "jotka tulevat siihen aikaan, tulevat sen näkemään."


Barnabaan kirje, Codex Sinaiticus, luvusta 7 (Gr);

Ja hän sanoo siis: - "jotka tahtovat nähdä minut ja koskettaa minun kuningaskuntaani, heidän on tuskan ja ahdistuksen kautta tartuttava minuun kiinni."


Klemensin kirjoituksista (Gr);

Sillä hän sanoo: - "Ei jokainen, joka sanoo minulle, 'Herra, Herra', pelastu, vaan ainoastaan vanhurskauden tekijä."

Herra on sanonut: - "Vaikka teitä hemmoteltaisiin minun kanssani, rintojeni äärellä, mutta et tehnyt, mitä minä olen käskenyt, minä heitän pois ja sanon sinulle: pois luotani! Minä en tiedä, mistä te olette, laittomuuden tekijät!"

Sillä Herra sanoi: - "Te tulette olemaan kuin lampaat susien keskellä." Mutta Pietari vastasi hänelle: - "Mitä, jos sudet repivät lampaat kappaleiksi?" Jeesus sanoi Pietarille: - "Kun he ovat kuolleet, lampaiden ei enää tarvitse pelätä susia. Niin on myös teille. Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat teitä, eivätkä voi sen jälkeen tehdä mitään muuta teille, vaan pelätkää häntä, jolla on valta kuoleman jälkeen heittää teidän ruumiinne helvetin tuleen." (Papyrus Oxyrhynchus 4009 kertoo muuten saman, mutta aloittaa "Mutta olkaa viattomat kuin kyyhkyset, ja viisaat kuin käärmeet". Targumin arameassakin Genesiksen käärme on viisas.)

Sillä Herra sanoo evankeliumissa: - "jos te ette pidä sitä, mikä on pientä, kuka antaa teille suurtakaan? Sillä minä sanon teille, että joka on uskollinen pienessä, on uskollinen suuressakin." (Evankeliumi kirjoitetaan omegalla, εὐαγγέλιοω, enkä ole varma, miksi.)

Sillä kun Herralta kysyttiin, milloin hänen kuningaskuntansa tulee, hän sanoi: - "kun kaksi on yhtä, ja ulkopuoli niin kuin sisäpuoli, ja mies naisen kanssa ei ole mies tai nainen, kun näitä teette, minun isäni kuningaskunta tulee." (Tuomaan evankeliumissa on vastaava ajatus, mutta lainaus ei ole siitä.)

Sillä Herra sanoo: - "minun nimeäni pilkataan jatkuvasti ulkopuolisten keskuudessa." Ja vielä hän sanoo: - "Voi sitä, joka laittaa minun nimeni olemaan pilkattu!" (Tämä ajatus on suoraan sen aikaisista midrasheista, joissa Sananlaskut 8:36: - "älä lue mesanai vaan mashnii - kaikki, jotka saavat toiset vihaamaan minua, rakastavat kuolemaa". Maininta kirjattu myös talmudiin.)

Kirjoitettu heprealaisten evankeliumissa: - "joka on hämmästynyt, tulee hallitsemaan, ja joka hallitsee, on löytävä levon."


Justinos Marttyyri Trypholle (Gr);

Sen tähden, Herra Jeesus Kristus sanoi: - "missä olosuhteissa minä teidän voitan, niissä minä myös teidät tuomitsen."


Klemens, Aleksandrialainen (Gr);

Minä valitsin teidät kaksitoista, arvioin teidät minun arvoisiksi opetuslapsikseni, teidät, jotka Herra tahtoi, ja pidin teitä uskollisina apostoleina. Minä lähetän teidät maailmaan julistamaan evankeliumia ihmisille kautta maan, että he tulisivat tuntemaan, että on vain yksi Jumala, ja paljastamaan niitä asioita, joita tapahtuu minun, Kristuksen, uskoni kautta, niin että ne, jotka kuulevat ja uskovat, pelastuisivat, mutta ne, jotka kuulevat, eivätkä usko, kantaisivat todistusta, eikä heillä olisi tekosyytä sanoa: - "me emme kuulleet"'.

Pietari ilmoittaa Herran sanoneen apostoleille: - "jos siis joku Israelissa tahtoo uskoa Jumalaan, tehtyään parannuksen minun nimeni kautta, hänen syntinsä annetaan anteeksi. Mutta kahdentoista vuoden kuluttua, menkää maailmaan, niin ettei kukaan voi sanoa, 'me emme kuulleet'."

Hän sanoo: - "sillä pyytäkää suuria, ja myös ne pienet annetaan teille."

Herra julisti eräässä evankeliumissa: - "minun salaisuuteni on minua ja minun huoneeni lapsia varten".

Vapahtaja sanoo: - "pelasta itsesi ja sinun sielusi!"


Origenes (Gr);

Pitäkää se Jeesuksen käsky, joka sanoo: - "olkaa taidollisia rahanvaihtajia".

Ja Jeesus todella sanoi: - "minä olin heikko, heikkojen tähden, ja minä olin nälkäinen nälkäisten tähden, ja minä olin janoinen, janoisten tähden."

Heprealainen evankeliumi, jossa Vapahtaja itse sanoo: - "Nyt minun äitini, pyhä henki, otti minua yhdestä hiuksestani, ja kantoi minut sille suurelle vuorelle, Taaborille."


Pietarin Teot, Acta Apostolorum Apocrypha (L);

Sillä minä kuulin, että hän sanoi myös tämän: - "ne, jotka ovat minun kanssani, eivät ole minua ymmärtäneet".


Apostolien kirjoituksia, Apostolic Church Ordinances (Gr);

Hän kertoi meille ennalta, kun hän opetti: - "heikot tulevat pelastumaan vahvojen kautta".


Cyprianus (L);

Niin myös me, jotka uskomme häneen, näemme Kristuksen itsessämme ikään kuin peilissä. Niin kuin hän itse ohjaa ja opettaa meitä siinä kirjeessä, jonka hänen oma opetuslapsensa Johannes kirjoitti ihmisille: - "niin nähkää minut itsessänne, samoin kuin joku teistä näkee itsensä vedessä tai peilissä".

Herra nuhtelee, ja sanoo: - "Älkää saattako murheelliseksi pyhää henkeä, joka on teissä, älkääkä sammuttako sitä valoa, joka loistaa teissä."


Manikealaisten psalmien kirjasta (Co);

Muistakaa, mitä minä sanoin teidän ja minun kanssani Öljymäellä: - "minulla on sanottavaa, muttei ole ketään, jolle sanoisin".

Hän ei ole kaukana meistä, veljeni, niin kuin hän sanoi julistuksessaan: - "minä olen lähellä teitä, niin kuin vaate ruumistanne."


Didascalia, Etiopian raamatun viimeinen kirja (Gr, Geez);

Hän on sanonut kauttaan: - "voi niitä, joilla jo on, ja jotka ottavat vastaan tekopyhästi, tai jotka pystyvät auttamaan itseään ja kuitenkin tahtovat saada muilta. Sillä jokainen on tekevä tiliä Herralle Jumalalle sinä tuomion päivänä."


Shimeon mesopotamialainen (Gr);

Lopuksi Herra sanoi heille: - "miksi te ihmettelette minun merkkejäni? Minä annan teille suuren perintöosan, jollaista koko maailmalla ei ole".

He kuulivat Herran sanoneen: - "keskittykää uskoon ja toivoon, joiden kautta rakkaus, kun se on rakkautta Jumalaan ja rakkautta ihmisiin, se tuottaa iankaikkisen elämän."


Papyrus Vindobonensis 2325 (Gr);

Tänä yönä te kaikki kompastutte, niin kuin on kirjoitettu: - "minä lyön paimenta, ja lampaat hajaantuvat." Pietari sanoi: - "Vaikka kaikki tekisivätkin niin, minä en!" Jeesus sanoi: - "ennen kuin kukko kahdesti kiekuu, kolmesti sinä tänään minut kiellät".


Papyrus Oxyrhynchus 1224 (Gr);

Mutta kun kirjanoppineet, fariseukset ja papit näkivät hänet, he ärsyyntyivät, koska hän aterioi syntisten keskellä. Mutta kun Jeesus kuuli tämän, hän sanoi: - "eivät terveet tarvitse parantajaa".

"Ja rukoilkaa vihaajienne puolesta, sillä joka ei ole teitä vastaan, on teidän puolellanne. He ovat kaukana, huomenna heidän hetkensä tulee, ja ..."


Papyrus Merton 51 (Gr);

Ja kun kaikki kansa ja publikaanit kuulivat, he julistivat Jumalan vanhurskaaksi, tunnustaen omat syntinsä. Mutta ne fariseukset eivät tulleet Johanneksen kasteelle, ja he hylkäsivät Jumalan suunnitelman ja Jumalan käskyn, niin Jumala myös hylkää heidät. Mutta yksi fariseus pyysi häntä aterioimaan kanssaan...

Sillä paha ihminen tuo esiin pahaa omastaan, tuottaa pahaa hedelmää, niin kuin paha puu tuottaa pahasta. Ja kun te tuotte esiin hyvää, sydämen hyvästä aarrevarastosta, sen hyvä hedelmä ei tuhoudu. Älkää nyt kutsuko minua "Herra, Herra", älkääkä tehkö niitä, joista sanon, älkääkä kuunnelko sellaista profeettaa, joka sanoo...


Papyrus Egerton 2 (Gr);

Ja Jeesus sanoi lainoppineille: - "rankaiskaa jokaista väärintekijää ja rikkojaa, mutta älkää minua ... kuinka hän tekee, mitä hän tekee." Sitten hän kääntyi kansan johtajien puoleen ja puhui tämän sanan: - "etsikää kirjoituksia, te ajattelette, että teillä on niissä elämä. Juuri ne todistavat minusta. Älkää ajatelko, että minä tulin syyttämään teitä minun isäni edessä - teidän syyttäjänne on Mooses, johon te olette asettaneet toivonne." He vastasivat: - "Me tiedämme hyvin, että Jumala puhui Moosekselle, mutta me emme tiedä, mistä sinä olet tullut." Jeesus vastasi heille: - "Teille pysyy tämä virhe, että ette usko hänen todistuksiaan. Sillä jos te uskoisitte Moosesta, te uskoisitte minuun, sillä minusta hän teidän isillenne kirjoitti."

...kiviä, että he kivittäisivät  hänet. Ja ... aikoivat laittaa kätensä hänen ylleen, että ottaisivat kiinni ja veisivät hänet sille kansanjoukolle. He eivät pystyneet ottamaan häntä kiinni, koska se hänen kiinni ottamisensa hetki ei ollut vielä tullut. Mutta Herra itse meni heidän keskeltään ja pääsi heitä pakoon. Ja katso, eräs pitalinen lähestyi häntä ja sanoi: - "opettaja Jeesus, kun matkustin joidenkin pitalisten kanssa ja aterioin heidän kanssaan majatalossa, minuun itseeni tarttui pitali. Jos sinä siis tahdot, minä puhdistun." Silloin Herra sanoi hänelle: - "minä tahdon, puhdistu." Heti pitali lähti hänestä. Jeesus sanoi hänelle: - "mene, näytä itsesi papeille ja uhraa puhdistumisestasi, niin kuin Mooses on käskenyt, äläkä enää syntiä tee..."

...ja alkoi koettelemaan häntä kiusaten, sanoen: - "opettaja Jeesus, me tiedämme, että sinä olet tullut Jumalan luota, sillä ne teot, joita sinä teet, todistavat yli kaikkien profeettojen. Kerro siis meille, onko luvallista maksaa kuninkaille mitä heidän sääntönsä kertovat? Maksammeko vai emmekö?" Mutta Jeesus tiesi heidän ajatuksensa, vihastui ja sanoi heille: - "miksi te kutsutte minua opettajaksi suullanne, ettekä kuule, mitä minä sanon? Hyvin Jesaja profetoi teistä; tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on kaukana minusta. Turhaan he palvelevat minua, ihmiskäskyjä... (loppu hyvin katkonaista, Jeesus seisoo Jordanin rannalla ja ojentaa oikean kätensä ja kylvää jotain.)

Alkuperäinen: Jeesuksen sanontoja raamatun ulkopuolisista vanhoista lähteistä Tuomas Leväsen sivuilla.

Apokryfikirjat pääsivu

Apokryfikirjat.com index


ABC - kaikki Linnunradan artikkelit aakkosjärjestyksessä